Dialogisuuden ja digitalisaation kautta kohti saavutettavampaa kansantanssia
Tutkimme kehittämishankkeessamme, Tanssin poluilla – dialogisuuden ja digitalisaation kautta kohti saavutettavampaa kansantanssia, yhdessä Heidi Palmun kanssa, miten kansantanssi voisi olla saavutettavaa ja esteetöntä erityistä tukea tarvitseville ihmisille. Kirjoitin tässä blogissa keväällä Tanssin poluilla -työpajoista, jotka liittyivät tähän kehittämishankkeeseen. Keskeiseksi työtavaksi hankkeessamme nousi dialogisuus. Koronaviruksesta johtuen jouduimme toteuttamaan hankkeen eri vaiheet eli erilaiset kyselyt, työpajat, webinaarit ja keskinäisen vuorovaikutuksen pitkälti digitaalisesti. Tämän vuoksi tulimme tarkastelleeksi kansantanssin saavutettavuutta myös osana digitalisaatiota. Kehittämishanke oli osa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon kulttuurihyvinvoinnin opintojamme Turun Ammattikorkeakoulussa.
Saavutettavuudella ja esteettömyydellä tarkoitetaan Invalidiliiton
Esteettömyyskeskus ESKEn mukaan (2021) ihmisten moninaisuuden huomioimista
koskien esimerkiksi rakennettua ympäristöä, palveluja, viestintää sekä
asenteita. Esteettömyys ja saavutettavuus yhdessä antavat jokaiselle
yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua ja vaikuttaa. Esteettömyys-termillä
viitataan fyysiseen ympäristöön. Saavutettavuudella tarkoitetaan palvelujen
sekä viestinnän soveltuvuutta kaikille. Kehittämishankkeessamme tavoitteena oli edistää kansantanssin saavutettavuutta. Kehitimme opetukseen sopivia menetelmiä, toimintatapoja ja sisältöjä
kyselyn, tanssityöpajojen ja webinaarin avulla.
Erityistä tukea tarvitsevilla ihmisillä tarkoitimme tässä
kehittämishankkeessa heitä,
joilla on jokin pitkäaikainen ruumiillinen, henkinen, älyllinen tai
aisteihin liittyvä vamma. Tämä vamma vuorovaikutuksessa erilaisten esteiden kanssa
voi estää heidän täysimääräisen ja tehokkaan osallistumisensa yhteiskuntaan
yhdenvertaisesti muiden kanssa. (Yleissopimus vammaisten henkilöiden
oikeuksista 2020.) Tieto pilottityöpajojen osallistujien diagnooseista ei ollut
kehittämishankkeemme tai työpajojen onnistumisen kannalta tarpeellista. Ymmärrys
siitä, millaista tukea he osallistumiseensa tarvitsivat, oli riittävää.
Dialogi
tähtää ensisijaisesti oppimiseen, millä tarkoitetaan ymmärryksen lisäämistä
maailmasta, toisista ihmisistä ja omasta itsestä. Sen tärkeimmät lähtökohdat
ovat keskusteluasetelman tasa-arvoisuus ja keskustelun etenemisen vapaus.
Jokaisen osallistujan panos keskusteluun on lähtökohtaisesti yhtä merkittävä.
(Alhanen 2016, 51.) Meille
molemmille tanssinopettajina on tärkeää toimia vastavuoroisesti ja elää tanssitunneilla
hetken ehdoilla. Aistimme tunnelmia, poimimme oppilaiden ideoita, ja reagoimme erilaisiin vastaantuleviin tilanteisiin. Erityisen tärkeää vastavuoroisuus on
tilanteissa, joissa on mukana henkilöitä, jotka saattavat tarvita osallistumiseen
tukea. Tällaisen hetkessä elämisen mahdollistaa pitkälti kehollinen vuorovaikutus.
Jouduimme luopumaan kehittämishankkeessamme lähiopetuksesta ja kamppailemaan opetuksen
kannalta riittävän hyvän vuorovaikutuksen aikaan saamisen eteen. Ehkä juuri
siksi dialogisuus meidän kesken ja suhteessa osallistujiin, nousi merkittäväksi.
Koimme, että dialogisen toimintatavan kirkastaminen kehitti meitä ammatillisesti ja syvensi tapaamme
toimia pedagogeina.
Digitalisaatiolla
tarkoitetaan sitä, että arkielämän järjestämisessä hyödynnetään yhä enemmän
tietotekniikkaa. Tavoitteena ei ole, että kaikki tehdään jatkossa tietokoneilla.
Kyse on enemmän ajattelutavan muutoksesta. Monia ennen digitalisaation aikaa
syntyneistä palveluista katoaa tai korvautuu aivan uudenlaisilla
vaihtoehdoilla. (Digitaalinen Helsinki 2021.) Vaikka digitalisaatio oli tässä
kehittämishankkeessa niin sanottu "pakollinen paha", löysimme siitä paljon myös
mahdollisuuksia. Esimerkiksi virtuaaliset työpajat olivat maantieteellisesti helpommin
saavutettavia. Niillä voidaan myös helpottaa ensikosketuksen saamista kansantanssiin vaikkapa henkilöille, jotka jännittävät ryhmämuotoista toimintaa. Itse näkisin,
että digitaalisilla palveluilla voitaisiin täydentää kansantanssin erilaisten
palveluiden tarjontaa myös korona-ajan ulkopuolella.
Kehittämishankkeemme oli vain pieni askel kohti
saavutettavampaa kansantanssia. Kehitystyö siis jatkukoon ja mukaan kehittäjiksi tarvitaan kaikki alan toimijat! Tulen nostamaan esille tässä blogissa palasia
kehittämishankkeemme tuloksista tämän syksyn aikana. Toivottavasti voin näin tarjota
aiheesta näkökulmia ja tietoa sopivina annoksina.
Päivän kysymys: Mistä aiheista tai näkökulmista sinä kaipaisit kirjoituksia liittyen kansantanssin tai yleisemmin taideharrastusten saavutettavuuteen?
Lähteet:
Alhanen, K.
2016. Dialogi demokratiassa. Tallinna: Gaudeamus.
Digitaalinen
Helsinki. https://digi.hel.fi/esittely/mika-digi/. Viitattu 8.8.2021.
Invalidiliiton
Esteettömyyskeskus ESKE: https://www.invalidiliitto.fi/esteetonfi
viitattu 25.9.2021.
Yleissopimus
vammaisten henkilöiden oikeuksista.
https://finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/2016/20160027/20160027_2. Viitattu
1.6.2020.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kuulen mielelläni moninaisia ajatuksia kulttuurihyvinvoinnista ja elämästä yleisemmin. Muistathan kuitenkin, että sananvapauteen liittyy myös vastuu. Kaikki asiattomat, yksilöitä tai ihmisryhmiä loukkaavat kommentit poistetaan. Tervetuloa mukaan keskustelemaan!